Archiv verlassen und diese Seite im Standarddesign anzeigen : Unbekannte Schiffe - fotografiert von Siegfried Wilk - Namen gesucht Teil 110
Muranfan
25.11.2025, 15:48
Hallo,
hier die nächste Suche nach Schiffsnamen unbekannter Schiffe, aufgenommen von Siegfried Wilk (Teil 110):
WU-133, ein GMS in Mannheim im April 1952.
Wer kann den Namen angeben?
Grüße
Muranfan
*Waterman*
25.11.2025, 16:35
Denke ein von der vier identieke Schiffe NESKA 1 bis 4.
(51,50x 6,04 x 2,32 mtr und etwa 440 To.)
Gruss Wim
Muranfan
25.11.2025, 16:44
Hallo Wim,
danke, klasse! Auf dem originalen Scan ist als letzte Ziffer am Bug eine "2" erkennbar, daher werde ich das Foto als NESKA 2 übernehmen.
Grüße von der Donau,
Rolf
Hallo Murafan , ; enige daten und hinweisen uber der NESKA 2 .
1938 , MOTOE ; Nederlandsche Rijnvaart Vereniging ; Rotterdam ; Werft : Haarlemse Scheepsbouw Maatschappij . te Haarlem .
1946 ; NESKA 2 ; N.R.V.
1952 ; NESKA 2 ; N.V. Duitsh - Hollhdisch Scheepsbedrijf Samenwerking .
1967 ; Neska 2 ; N.R.V.
1968 ; EWT 2 ; NRV
1971; Obwalden ; Ultra AG . Basel
1975 ; Obwalden ; Mayflower NV . Curacau
1975 ; Zilverput ; L.Schipper , Wemeldingen
1977 Agnes H 2 ; W.Drenth . BV. Maasbracht .
EU nummer = 2308214
laadvermogen 441 ton later 434 ton
lengte = 5149 cm -- 5155 cm .
breedte 602 cm ---604 cm ;
diepgang 232 cm
motorleistung = Deutz 310 pk later GM 360 pk .
Gruss Jacob
Handhaspel
26.11.2025, 17:50
Hallo,
hier im Forum sind mehrere NESKA-GMS eingesetzt, darunter auch NESKA 2. Was mich im Zusammenhang mit Neska irritiert, ist das Kaminsignal auf Bild #1. Leider zeigt keins der im Forum gezeigten Bilder einen weiteren Kamin. Nach längerer Suche fand ich in Heidis Flaggen-Halstuch eine NESKA-Flagge, die ich etwas vergrößern musste. Ich hoffe, sie nimmt mir das nicht übel.
Gruß, Walter
*Waterman*
26.11.2025, 18:59
Anbei ein Foto mit Kaminsignal vom Moterschiff NESKA 2.
Handhaspel ,
NESKA ist die NEderreinisch Schiffahrts KAntor . mit hauptsitz in Duisburg - Ruhrort . Mit kantoren langs der Rhein von 1922 kantoren in Straatsburg en Antwerpen . Am 1 april ist die N.V. Steenkolen Handels Vereeniging (S.H.V. ) , het moederbedrijf van de Nederlandsche Rijnvaart Vereeniging opggericht . Doel van het bedrijf was de in- en verkoop , overslag van steenkolen , steenkoolbriketten en cokes . Alle sleepboten en sleepschepen vielen onder de N.R.V . met thuis haven Rotterdam .De schoorsteen had een witte band met zwarte letters NRV . Dit is later veranderd in een diagonale blokken band in de kleuren Blauw/wit De duwboten hadden het firma logo onder de stuurhut ,op de voorkant staan . dit omdat er op de schoorstenen ( 2 stuks ) geen ruimte was . Daar de rederei veel steenkool vervoerde , voor de WO 2 uit duitsland en Limburg bedoelt voor bunkerwerk in de havens ; en na WO2 veel Amerikaans Antraciet bestemd voor het Amerikaanse en Engelse bezettings leger ,kreeg de Rederei de bijnaam ( Nicname ) de STEENKOLEN . De motorschepen kregen alle de naam NESKA gevolg door een nummer , maar met thuishaven Rotterdam , uitgezonder NESKA 31 +32 met Duisburg-Ruhrort als thuis haven .De motorschepen voerden , tijdens de vaart de NRV + de NESKA vlag in de voormast . of als er gesleept werd de sleepvlag of de sleepcilinder + de Neska vlag . De duwbakken droegen tot 1968 de naam NESKADUW + nummer .
Handhaspel
26.11.2025, 20:56
Hallo Watermann en sjaak,
ik wil je hertelijk bedanken voor Foto en de uitleg,
Gruß, Walter
Powered by vBulletin® Version 4.2.5 Copyright ©2025 Adduco Digital e.K. und vBulletin Solutions, Inc. Alle Rechte vorbehalten.