binnenvaart
17.09.2009, 01:30
Het schip heeft gevaren met een 1 cil. Rennes petroleummotor van de tewaterlating tot 1926, daarna met de 1 cil. Kromhout M2 gloeikop motor van 30 epk tot 1959 en tot heden met een 4 cil. Lister type JP van 40 pk. Het schip is gebouwd in opdracht van mijn overgrootvader in 1905 en volgens de meetbrief in 1906 te water gelaten. Tot in de jaren 1930 was het tonnage 52 ton, maar door drastische verhogingen van de bruggelden toendertijd voor schepen boven de 40 ton, zijn er voorzieningen aangebracht aan het schip waardoor het opnieuw gemeten laadvermogen 38 ton is geworden tot op heden nog steeds. Ik heb het schip nog een keer laten meten in 1993 voor een nieuwe meetbrief en bij deze meting is gebleken dat dit precies dezelfde uitkomst was als de oude meting van vroeger. De nieuwe ijkmerken zitten nu net naast de oude ijkmerken.
Schiffsdaten
Name: Koopmanswelvaart
registriert in: Groningen
Nationalität: :n:
Europa-Nr.: 02203174
Länge: 21,43 m
Breite: 3,77 m
Tiefgang: 0,62 m
Tonnage: 38 T
Maschinenleistung: 40 PS
Maschine: Lister JP 4
Baujahr: 1905
erbaut in: :n:
Bauwerft: Zwolsman IJlst. Horjus, Makkum
Schiffsdaten
Name: Koopmanswelvaart
registriert in: Groningen
Nationalität: :n:
Europa-Nr.: 02203174
Länge: 21,43 m
Breite: 3,77 m
Tiefgang: 0,62 m
Tonnage: 38 T
Maschinenleistung: 40 PS
Maschine: Lister JP 4
Baujahr: 1905
erbaut in: :n:
Bauwerft: Zwolsman IJlst. Horjus, Makkum