Rijkswaterstaat gaat het Julianakanaal tussen Berg en Obbicht vanaf oktober 2024 stremmen om de verruimingswerkzaamheden veilig af te kunnen ronden.
Julianakanaal: verruiming in drooggezet kanaal afronden
Druckbare Version
Rijkswaterstaat gaat het Julianakanaal tussen Berg en Obbicht vanaf oktober 2024 stremmen om de verruimingswerkzaamheden veilig af te kunnen ronden.
Julianakanaal: verruiming in drooggezet kanaal afronden
DEN HAAG - Het besluit om het Julianakanaal in Limburg een aantal maanden helemaal droog te leggen, is niet "opeens" genomen.
Harbers: besluit Julianakanaal is niet 'opeens' genomen
Der Juliana-Kanal zwischen Maastricht und Maasbracht wird ab Oktober mehrere Monate für die Schifffahrt gesperrt.
Juliana-Kanal zwischen Maastricht und Maasbracht muss trockengelegt werden
Het is 22 oktober 1925 als de toen 16-jarige prinses Juliana de eerste schop in de grond zet voor de bouw van het kanaal dat haar naam zou dragen. Tien jaar later is het Julianakanaal klaar en wordt het in gebruik genomen.
Waarom 'steenrijk Limburg' het Julianakanaal kreeg
De vorige aannemer op het Julianakanaal waarschuwde Rijkswaterstaat al voor de gevaren van een bouwkuip. D
Rijkswaterstaat sloeg waarschuwing over gevaren bouwkuip Julianakanaal in de wind
25-03-2024 Het CDA gaat minister Mark Harbers om opheldering vragen over de sluiting van het Julianakanaal in Limburg. De partij roept de minister naar de Kamer tijdens het vragenuurtje.
CDA wil opheldering van minister Harbers over Julianakanaal
Bedrijven op Chemelot, de Limburgse Werkgevers Vereniging (LWV) en Wessem Port Services reageren verbijsterd op de mededeling van minister Harbers om het Julianakanaal over een stuk van vier kilometer zes tot acht maanden te sluiten voor scheepvaart.
Chemelot dringt bij minister aan om Julianakanaal open te houden
Of de Limburgse delegatie donderdag vlaai meeneemt naar Den Haag is niet bekend. Wel of geen traktatie, het overleg met demissionair minister Mark Harbers (Infrastructuur en Waterstaat) begint niet lekker.
Debat Julianakanaal: onhandig, onveilig en overdreven
De aankondiging van minister Harbers om een vier kilometer lang gedeelte van het Julianakanaal gedurende zes tot acht maanden te sluiten voor scheepvaart heeft tot verbijsterde reacties geleid bij bedrijven op Chemelot, de Limburgse Werkgevers Vereniging (LWV) en Wessem Port Services.
Chemelot dringt bij minister aan om Julianakanaal open te houden
Hallo zusammen,
hier sind ein paar Eindrücke von den Bautätigkeiten am Julianakanal bei Born (NL) gesehen Anfang Februar 2025. Bild 1 und 2 zeigen den trockengelegten Kanal von der Kanalbrücke Obbicht in Richtung Norden mit dem Schleusenkomplex Born im Hintergrund und auf Bild 3 sieht man nach Süden bis zur Kanalbrücke in Berg. Im Monat April sollen hier wieder Schiffe fahren, was man sich als Laie nur schwer vorstellen kann...
Gruß Hans :smile1:
Hallo zusammen,
gestern ist das erste Schiff auf dem wieder angestauten Teilstück Born - Berg des Julianakanals gefahren. Es war das Kranschiff Prins 6 (ENI 02337169) der Firma van den Herik, die für einen großen Teil der umfangreichen Arbeiten verantwortlich war.
Der Absperrdeich in Berg wird in Kürze abgetragen werden, sobald es der Wasserstand im erneuerten Teilstück des Kanals erlaubt. Der Zeitplan scheint also eingehalten werden zu können und die ersten Frachtschiffe sollten damit in diesem Monat noch den Julianakanal von Maastricht bis Maasbracht durchgängig befahren können.
Bild 1 zeigt den erneuerten und wieder angestauten Teil des Julianakanals zwischen Berg a/d Maas und Born (Blickrichtung Norden, im Hintergrund sieht man die Kanalbrücke Obbicht).
Die Bilder 2 und 3 zeigen den Absperrdeich bei Berg mit Blick nach Süden, die Wasserzufuhr per Rohrleitungen scheint so gut wie abgeschlossen zu sein.
Bild 4 zeigt den Absperrdeich mit Blick von Süden mit einem Teil der Kanalbrücke von Berg im Hintergrund.
Gruß Hans :smile1: