Ergebnis 1 bis 2 von 2

Thema: Lejos (ex Elisabeth VI v Ketjen)

  1. #1

    Registriert seit
    13.08.2020
    Ort
    Linne
    Beiträge
    2

    Standard Lejos (ex Elisabeth VI v Ketjen)

    Beste alle

    Dank voor de toelating op het forum.

    Ik heb een vraag naar aanleiding van deze foto geplaatst door Jaap Koster.

    https://www.binnenvaart.eu/motorvrac...onbekend.html.

    Op de boeg staat de naam Lejos maar volgens de eigenaar van de foto is deze gemaakt op in 1961. De scheepsnaam Lejos stond op elk schip die mijn ouders in eigendom hadden. Maar in het geval vaan deze foto is of de eigenaar van de foto abuis of het schip is na verkoop naar Duitsland onder de zelfde naam blijven varen.
    Het betreft het volgende schip
    https://s2ho.nl/LSD/top/common/Q_Det...etcode=R22198N
    Er zijn nog meetbrieven bekend tot aan zijn oplevering te Gouda in 1912.

    In het kadaster is het schip ook bekend
    http://mmr.adlibhosting.com/graphics...2022_052_R.jpg

    Het is onmogelijk dat het schip in 1961 nog eigendom was van mijn ouders. Ik ben zelf in 1960 geboren en mijn ouders hadden toen het eerder genoemde Lejos (ex Elisabeth VI) verkocht en de volgende Lejos ( een 38m spits ex Pivi) in eigendom verkregen.

    In het brandmerk register staat op het eind iets bijzonders. Namelijk de datum 27-7-67 en dan KMR 1032D. Dit lijkt mij een Duist meetbrief of registratie nummer?

    Is van de Duitse registratie van (oude) schepen een database. Of is er een database van oude Duitse meebrieven?

    Het schip zou door de Duitse eigenaar zijn gekocht vanwege zijn bruikbare afmetingen voor de Lahn. Bij de oude foto's van de Lahn heb ik het schip niet gevonden dus het is niet duidelijk of het schip daar ook is ingezet.

    In de bijlage treft u foto's uit ons familie archief aan. Misschien dat een van de ouderen onder u het schip herkent en meer weet over zijn historie nadat het schip in Duitse handen is overgegaan.

    Mvg Nico Evens
    Miniaturansichten angehängter Grafiken Miniaturansichten angehängter Grafiken Klicke auf die Grafik für eine größere Ansicht 

Name:	20181217_140743.jpg 
Hits:	54 
Größe:	50,4 KB 
ID:	834949   Klicke auf die Grafik für eine größere Ansicht 

Name:	schuin v voor bb.jpg 
Hits:	61 
Größe:	56,6 KB 
ID:	834955   Klicke auf die Grafik für eine größere Ansicht 

Name:	schuin v voor.jpg 
Hits:	55 
Größe:	64,8 KB 
ID:	834956   Klicke auf die Grafik für eine größere Ansicht 

Name:	schuin van achter lejos.jpg 
Hits:	60 
Größe:	46,5 KB 
ID:	834954  

  2. #2

    Registriert seit
    31.07.2012
    Ort
    Sneek (NL)
    Beiträge
    17

    Standard

    Beste Nico,
    Het schip is na de verkoop in Duitsland niet van naam veranderd. In het Rijnvaartregister 1972 staat:
    LEJOS, ex Elizabeth 6, eig. Paul Klaudies, Doelenstr. 4 Wesel, gebouwd 1912 van Vlaardingen Gouderak, 39,97 x 6,10 x 2,24 313 ton, 120 pk Deutz (1952), Brandmerk DBG-Ruhrort, Certificaat van Onderzoek afgegeven 4-11-1968 te Duisburg

Berechtigungen

  • Neue Themen erstellen: Nein
  • Themen beantworten: Nein
  • Anhänge hochladen: Nein
  • Beiträge bearbeiten: Nein
  •