Hallo,
Overgenomen uit : Slepen op de Rijn , 'In Gottes Namen " , door Albert Verdoren .
AANMAKEN :
Een sleeporeis begint natuurlijk met het aanmaken . Het was soms een heel spektakel , vooral in IJSSELMONDE als het van de vloed was . De bovenboot of Streckenboot ging eerst langszij het schip dat als laatste in de aanhang kwam . Dat was dan in de regel ook het eerste schip dat weer terug afhaakte en gaf de sleepstrang over die van tevoren een heel stuk van de trommel was afgedraaid . Het laatste schip kreeg de dunste strang van de sleep . De strang werd dan van ruim twee, of een stuk achter de eerste middenbolder in het gangboord naar voor uitgelegd . Eerst werd er een volledige slag rond de voorste bolder gelegd en vervolgens werden er achten gemaakt op de twee voorste bolders , tot de strang op was , en dan moest het einde met een touwtje aan de bolderpin vastgemaakt worden . EEN STEEK LEGGEN MOCHT NIET < MEN MOEST ALTIJD DE DRAAD KUNNEN LOSMAKEN ZONDER DAT HIJ KON KLEMMEN . ook was het het verplicht om een zware bijl bij de hand te hebben , om bij acuut gevaar de strang gewoon af te kappen .Sommige schepen hadden zelf een strangenklem op het voordek staan . Men legde een paar achten rond de bolders en dan de klem in . Door de slag om de eerste bolder werd de strang bij het aanmaken enigzins tegengewerkt om overboord te lopen of bij het losgooien ,op de bestemming , dat de strang ongekontroleerd overboord liep .